Jdi na obsah Jdi na menu
 


Norsko – rady na cestu – cyklistika podél Kystriksveien

28. 12. 2013

 

Ze stezky Kystriksveien jsme na kole projeli severní 2/3, začínali jsme v Bodø a končili v Brønnøysundu. Cestou jsme zajížděli na přilehlé ostrovy, takže kilometráž námi zdolaná neodpovídá oficiálním faktům na www.kystriksveien.no.

Celý popis našeho putování je popsán v cestopise.

Ceny trajektů, pokud není uvedeno jinak, jsou za dvě nemotorizované osoby v roce 2013.

Seznamu kempů bude věnována samostatná kapitola, stejně tak zajímavostem podél Kystriksveien.

 

  1. úsek: Bodø – Saltstraumen, 33,5 km, převýšení 506 m

Počátečních asi 17 km do Lødingu je velmi nudných, cyklostezka vede podél dálnice E80, naštěstí většinou stavebně odděleně. V Lødingu je budka s výběrem mýtného pro auta, které pokračují dál po E80 či po Kystriksveien, cyklisté jsou svedeni na okresku, která se asi po 12 km na Kystriksveien napojí. Přespání je vhodné v kempu u mostu klenoucímu se nad Salstraumenskou úžinou. Ten na severní straně /míněno ve směru příjezdu z Bodø, fakticky je to strana východní/ má lepší pohled na maximální příliv, na opačné straně na maximální odliv. V zásadě je to ale jedno, z obou kempů je to na vrchol mostu pár desítek metrů.

 

 

006.jpg

008_kemp_saltstraumen.jpg

  1. úsek: Saltstraumen – kemp poblíž Kjøpstad, 34,3 km, převýšení 864 m

Zde se silnice mírně odchyluje od pobřeží a stoupá do horských sedel. Na trase je možnost doplnění proviantu v benzince asi ve 2/3 trasy. Tento úsek se mi nijak zvlášť do paměti nezapsal, vzdorovali jsme bočnímu větru, který nás donutil převážnou část tlačit kola, a dost silně nám pršelo.

Přespání v kempu několik kilometrů před osadou Kjøpstad. Pozor, odbočka je hůře značená.

 

014_pozor_sob.jpg019_most_kemp.jpg

 

 


3. úsek: kemp poblíž Kjøpstad - ostrov Sandhornøya, 40,4 km, převýšení 666 m

Z kempu se napojíme zpět na Kystriksveien. Osadu Kjøpstad mineme, nachází se vpravo od Kystriksveien a hned za osadou je křižovatka – rovně pokračuje Kystriksveien a doprava je most, vedoucí na sousední ostrov Sandhornøya. Zde jsme se cíleně z Kystrikseien odchýlili. U úpatí mostu doporučuji návštěvu motorestu s kavárnou Vertshuset Fjordbua, kde jsou k sehnání jedny z nejlepších vaflí v Norsku, cena za 2 porce vaflí a 2 kávy činila v roce 2013 130 NOKů.

Sandhornøya je považován za svěží ostrov, kde cyklista cestuje s mořem na boku. Pokud tomu počasí dovolí, je možné pozorovat horský vrchol Sandhornet /994 m/ po celou dobu putování ostrovem.

Přespání v kempu Hustad, asi 3 km od přístavu Horsdal, odkud vede trajekt zpět na pevninu.

 

 

044_sandhornoya_i_lub.jpg

045.jpg

 

  1. úsek: ostrov Sandhornøya – Reipå Camping, 43,8 km, převýšení 569 m

Pro ty, co jedou ze severu stejně jako my, čeká první přeprava trajektem /54 NOKů/. Jedná se o asi desetiminutový plavbu mezi osadami Horsdal na ostrově Sandhornøya a Sund na pevnině, kde se jede po silnici 838. Na trase je úchvatný starý kostelík Gildeskål, který jsme bohužel nenavštívili díky tomu, že jsme minuli odbočku k němu a nechtělo se nám vracet do kopce. Tento starý kostel leží severně od osady Inndyr a pochází z roku 1130. Otevřený by měl dle mé paměti každou celou hodinu. V osadě Inndyr s 635 obyvateli je příležitost se v kavárně Heimsjyen občerstvit, 2 kávy s možností nášupu a 2 vafle vyšly na 120 NOKů. Cesta vede kolem nádherných pláží, které přímo vyzývají ke smočení. Na cyklisty tu dále čeká první delší tunel – Storvika tunel o délce 3118 metrů. Je vybaven ventilací a osvětlením. Kousek za ním je na křižovatce k osadě Storvika obchod Coop.

Přespání v Reipå Camping, nenechte se zmást cedulemi, že kemp je už jen 500 metrů daleko. Tyto cedule se vyskytují asi 3x na úseku několika km.

 

 

062.jpg

063_domecek_mech.jpg


5. úsek: Reipå Camping - Furøy Camping, 38,5 km, převýšení 521 m

 

 

Z kempu je to necelých 8 km do osady Ørnes, což je nejmenší přístav na trase legendárního pobřežního parníku Hurtigruten a pro cyklisty je to další přístaviště trajektů. Motorizovaní se zde mohou rozhodnout, zda se přepravit lodí, nebo jet k ledovci Svartisen. Pozor, pro cyklisty je tunel Svartisen uzavřen, všude po cestě jsou značky na toto upozorňující a informující cyklisty o náhradní trase, tedy o trajektovém spojení mezi osadami Ørnes a Vassdalsvik. Trajekt mezi nimi patří mezi delší na Kystriksveien, trvá hodinu a po cestě míjí fantastické, dramatické scenérie. Cena činí 76 NOKů. V Ørnes se dá poobědvat přímo v přístavu v útulné hospodě Viking pub. Z Vassdalsviku cesta pokračuje strmě do kopce, na necelém kilometru nastoupá 136 metrů na nádhernou náhorní plošinu, rozprostírající se nad fjordem Bjærangfjorden. Po dlouhém sjezdu k osadě Holandsfjellet se silnice FV452 znovu napojí na Kystriksveien.

   Přespání ve Furøy Camping, kam je to od stejnojmenného přístavu ještě asi kilák z kopce. Tento kemp je výhodný zejména pro ty výletníky, kteří se chystají na ledovec Svartisten, který se odtud nachází, coby pedálem dohodil.

 

089_spol_136.jpg

089_spol_136_ii.jpg


6. úsek: Furøy Camping – Polar Camp, 32,6 km, převýšení 503 m

Na tomto úseku nás čekají dva trajekty, první je z Forøy do Ågskaret s dobou jízdy asi deset minut a cenou 54 NOKů, druhý je z Jektvika do Kilboghamnu s dobou jízdy asi hodina a cenou 104 NOKů. Tento druhý trajekt na své trase přejíždí přes polární kruh a jedná se o velmi scénickou plavbu, projíždějí kolem ledovce Svartisen. Na úseku Kystriksveien mezi těmito trajekty o délce 28,2 km jsme na kolech putovali v noci, protože to tehdy pro nás byla jediná možnost, jak oblast opustit kvůli vichřici. Trasa vede kolem malebného fjordu Tjongsfjorden. Za osadou Reppa leží 3232 m dlouhý osvětlený tunel, po pár kilometrech pak další tunel, pro změnu kratší, mající délku pouze 800 m s následným prudkým 11% stoupáním.

Přespání v Polar Campu, které leží 3,2 km od přístaviště druhého trajektu v Kilboghamnu.

 

090.jpg

095_nocni_mraky_i.jpg


7. úsek: Polar Camp – ostrov Lovund, 34 km, převýšení 721 m

Terén už není tak výrazně kopcovitý, jak dosud, a překonávané převýšení se bude ve směru jižním stále zmenšovat. Z kempu je nutné se 3,2 km vrátit k přístavišti trajektů a odtud pokračovat po Kystriksveien. Hned poté následuje nechutné stoupání, které nás přivede na nádhernou vyhlídku na zaliv Sorfjorden. Přejezdem horského pásma se ocitneme v údolí táhnoucímu se podél zálivu Aldersundet, odkud už je terén opravdu více rovinatější. Několik kilometrů před osadou Stokkvagen najdeme muzeum věnované 2. světové válce – Pobřežní pevnost Grønsvika s malým obchodem poblíž. Těsně před osadou Stokkvagen se nachází vyhlídkové místo s informačními tabulemi.

 

Ve Stokkvagenu je nutné se rozhodnout – buď pokračovat po Kystriksveien dál několik desítek kilometrů podél pobřeží bez jakékoliv infrastruktury, nebo se trajektem přepravit na papuchalčí ostrov Lovund, tak jak jsme to provedli my. Plavba na něj trvá 2,5 hodiny.

 

 

112_spol.jpg

117_iiii_spol.jpg


8. úsek: ostrov Lovund - Offersøy Camping, 36,8 km, převýšení 517 metrů

Z ostrova je potřeba se přepravit zpět na pevninu. Abychom se vyhnuli úseku asi 70 km pobřeží bez zázemí, zvolili jsme si plavbu katamaránem /nikoliv trajektem!/ do osady Sandnessjøen na pevnině, jižněji od místa, odkud jsme se na Lovund dostali. Před cestou doporučuji ověřit si aktuální spojení, loď jezdí jen některé dny v týdnu a nepřepravuje auta, pouze pěší a cyklisty. Některé spoje zajíždějí na vzdálenější ostrovy Træna. Za tříhodinovou plavbu jsme pro dvě osoby a dva bicykly zaplatili 383 NOKů. Na rozdíl od trajektů, kde kola cestují zdarma, zde se za ně platilo. Osadou Sandnessjøen jsme pouze projeli, protože nás tam zastihl největší liják v našem cykloputování. Za příznivých podmínek bych tam ale doporučovala zůstat o den déle kvůli impozantnímu horskému masivu De syv søstre /Sedm sester/, z nichž každý z vrcholů je turisticky přístupný. Kemp přímo v Sandnessjøenu není, ve městě se dá přespat v levném hostelu. Ovšem výhodnější stran nástupu do hor je kemp asi 10 km jižně od Sandnessjøenu. Co si vybavuji, tak začátek nástupové trasy je asi kilák od něj. Protože jsme díky počasí tohle v plánu neměli, přespali jsme o asi 30 km jižněji v kempu Offersøy.

 

126_jizda_v_desti.jpg

127_7_sester.jpg


9. úsek: Offersøy Camping – ostrov Vega, 9 km, převýšení 90 m. Na ostrově Vega najeto dalších 30,2 km s převýšením 301 m

Z kempu je to asi 8 km do přístavu Tjøtta, odkud se dá trajektem přepravit buď na ostrov Vega, jako jsme to udělali my, nebo přes záliv na pokračování Kystriksveien do přístavu Forvik. Pozor na to, že ačkoliv každý směr má svoje vlastní molo, přesto kotví lodě pouze v jednom. Po cestě k přístavu Tjøtta je možno navštívit památník věnovaný největší lodní katastrofě v dějinách lidstva /viz dále/ a těsně před přístavištěm nádherný kamenný kostelík, bohužel zavřený. V přístavu lze dokoupit potraviny v malém krámku přiléhajímu k benzince. Na ostrově Vega je možné přespání v kempu přímo u přístaviště trajektů Igerøya.

 

128_kolo.jpg

128_kolo_ii_lub.jpg


10. úsek: ostrov Vega – ostrov Torget, 31,3 km, převýšení 501 m. Pro ty, co budou končit v Brønnøysundu, odkud se dá do Bodø ke zpátečnímu letu vrátit lodí, bude trasa pouze poloviční

Z přístavu Igerøya na ostrově Vega plavba trajektem zpět na pevninu do osady Horn. Cenu jsem si nezapsala, protože nás naprosto zdecimovalo horko, které po dvou deštivých a mrazivých týdnech najednou udeřilo. Z přístavu Horn už je to celkem rovinatý terén. Krajina je spíše zemědělská, připomínající středoevropskou, s pasoucími se stády oveček a krav. Několik km před dosažením Brønnøysundu najdeme polorozbořenou stáj, což je zdejší proslulá botanická zahrada a farma Hildurs Urterarium, jejíž historie sahá až do dob Vikingů. Je zde malá galerie a obchod s místními produkty a z mého pohledu i nabídka vkusných suvenýrů a těch nejhezčích pohlednic z trasy Kystriksveien, které jsem kdy viděla. Ve městě Brønnøysund je možné svou cyklopouť ukončit, my si ji prodloužili až na ostrov Torget kvůli výstupu na mýtickou horu Torghatten /viz dále/. Ostrov Torget je s Brønnøysundem spojen úchvatným, dvojitě točitým mostem s fantastickými pylony. Ten je vysoký 30 m, aby pod ním mohly podplouvat devítipatrové parníky Hurtigruten.

Přespání v kempu Torghatten, přímo na úpatí stejnojmenné hory.

 

165.jpg

171_spol.jpg


11. úsek: ostrov Torget - Brønnøysund, 14,8 km, převýšení 182 m

Jedná se o návrat po stejné trase, jak jsme sem přijeli.

 

 

185.jpg

185_iii.jpg

 

 

Trajektové spojení

Více se o trajektech rozepisuju zde. Nyní pouze konkrétně k jednotlivým spojením. Body číselně odpovídají popsaným úsekům.

 

4. Horsdal – Sund. Přístaviště v Horsdalu na ostrově Sandhornøya tvoří pouze zamčený baráček, molo s přibitými pneumatikami a závora zabraňující předčasnému vjezdu. Toť vše, nikde žádná možnost se v dešti schovat, žádná čekárna nebo jen zastřešená veranda. Trajekt jezdí několikrát denně, plavba trvá 10 minut a loď nemá krytou palubu. Přístaviště Sund na pevnině jsme nezkoumali.

 

058_sandhornoya_pristav_ii.jpg

 

 

5. Ørnes - Vassdalsvik. Přístaviště v Ørnes jsme nezkoumali, protože čekání na loď jsme trávili v útulné hospodě Viking pub, nacházející se na parkovišti rovnou u mola. Přístaviště Vassdalsvik jsme nezkoumali. Trajekt jezdí několikrát denně a trvá hodinu. Loď je větší s krytou palubou a možností občerstvení se /vafle, káva, hamburgery/

 

 

.081_trajekt_i.jpg081_trajekt_ii.jpg

 

 

 

6. Furøy - Ågskaret. Přístaviště ve Furøy má otevřenou, poměrně velkou čekárnu a dostupné WC. Vše je krásně vytopeno, takže i v dešti se čeká velmi příjemně. Přístaviště v Ågskaretu má ještě větší a útulnější čekárnu, kde by se teoreticky dalo přespat i na zemi. Kromě toho má v budově i zamčenou část, kde je možnost si pronajmout levné pokoje k přespání. V době našeho příjezdu byly obsazeny, proto jsme blíže nezkoumali. Trajekt jezdí několikrát denně a trvá asi deset minut. Loď je opět s nekrytou palubou.

 

 

Jektvik - Kilboghamn. Přístaviště v Jektvika má velmi malou, neútulnou čekárnu a WC ve vedlejší místnosti, kam se musí přes nekryté parkoviště. Čekárna je studená, je nutné si pohrát s nastavením termostatu a z polohy „auto“ jej přesunout do polohy „on“, jedině tak začne radiátor topit. I tak trvá nejméně hodinu, než teplota v místnosti dosáhne nějakých 14°C. Nepříjemné zejména v dešti při delším nuceném čekání na trajekt, jako se to stalo nám. Přístaviště v Kilboghamnu jsme nezkoumali. Loď jezdí několikrát denně a plavba trvá hodinu. Jedná se o větší plavidlo s krytou palubou a možností občerstvení se /vafle, káva, hamburgery/. 

 

 

098_cekarna_trajektu.jpg

099_trajekt_iiii.jpg

 

 

7. Stokkvagen – Lovund. Přístaviště ve Stokkvagenu jsme nezkoumali, protože jsme dorazili těsně před odplutím trajektu. Přístaviště na Lovundu má malou, útulnou čekárnu a dostupné WC. Dále je zde možnost stát na zastřešené verandě. Trajekt se plaví několikrát denně, doba plavby je 2,5 hodiny a jedná se o větší loď, poskytující kromě základního občerstvení i teplé jídlo ve formě oběda či večeře.

 

 

 119_trajekt_na_lovund_ii_vlajka.jpg

 

8. Lovund - Sandnessjøen. Přístaviště na Lovundu viz výše. Přístaviště v Sandnessjøenu jsme blíže nezkoumali, v silném dešti jsme se hned vydali dále, vybavuji si ale částečně zastřešenou jakoby podestu, kde by se dalo v nouzi v dešti stát. Loď vyplouvá pouze asi 2x týdně a nejedná se o trajekt, nepřeváží auta. Na palubě je opět možnost koupit si teplé jídlo.  

 

 

125_sandnessjoen_trajekt.jpg

 

 

9. Tjøtta – Vega. Přístaviště Tjøtta jsme nezkoumali, ale čekat by se v dešti dalo u nepříliš vzdálené benzince, nabízející i základní potraviny. Přístaviště Igerøya na ostrově Vega jsme blížeji nezkoumali, protože jsme přebývali v přiléhajícím kempu. Trajekt jezdí asi 3x denně, doba plavby hodina. Většinou zde operují starší lodě s krytou palubou a samoobslužným bufetem, nabízející pouze kávu v termosce, vafle, oplatky.

 

 

 132_bufet_i.jpg

 

10. Ostrov Vega - Horn. Přístaviště Igerøya viz výše, přístav Horn jsme nezkoumali, protože nás pohltilo nečekané horko. Trajekt jezdí asi 3x denně, doba plavby asi 45 minut. Loď s krytou palubou nabízí základní občerstvení formou bufetu.

 

 160_trajekt_prijizdi.jpg

161_spol_trajekt.jpg

 

Náhledy fotografií ze složky 2013 Kystriksveien Norsko

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář