Co dělat na Alandách - cyklistika
Ráj pro cyklisty
Alandy jsou opravdovým rájem pro cykloturistiku. Vzdálenosti jsou krátké, všudypřítomná pestrá příroda a moře kolem vůkol... Často krásný výhled na moře a zálivy s kvetoucími loukami jen dokreslují atmosféru. Nikde to není daleko k místům, kde je možnost se vykoupat nebo navštívit různé památky.
Obecné doporučení: Alandy jsou protkány cyklostezkami. Tam, kde nejsou, je vhodnější užívat spíše vedlejší silnice, než hlavní cesty, které jsou přeplněné provozem.
Je potřeba si pamatovat, že právo veřejného přístupu je mnohem více omezeno na Alandách, než je tomu ve Švédsku nebo Finsku. Základním pravidlem zůstává, že se nesmí rušit nebo ničit. Je vhodné si užívat přírodu tak, aby zůstala stejná i po našem odchodu.
Značení cyklostezek jsou zeleno-bílé značky. Většina cyklotras vede po vedlejších silnicích s menším provozem, ale existují i speciální cyklostezky jdoucí paralelně s více frekventovanou hlavní silnicí. Navíc se zde s cyklisty v dopravě počítá a setkali jsme se s tím, že když se někde budovala nová silnice, automaticky se podél ní i stavěla cyklostezka. Další perlička byla ta, že několikakilometrový úsek cyklostezky byl veden po krajnici na dálnici... Sice tam byla rychlost omezena na tuším 90km/hod, ale i tak jsem se necítila moc jistě, přestože všude mohli motoristé vidět piktogram kola.
Je možné absolvovat buď jednodenní výlety, nebo několikadenní trasy. V druhém případě je vhodné buď jet natěžko, tj. i se spacákem a stanem, nebo si předem zarezervovat v přepokládaném místě nějaké ubytování.
Vzdálenosti na Alandách
Mariehamn – Eckerö, hlavní cesta č. 1, 34 km
Mariehamn - Godby (Finström), hlavní cesta č. 2, 16 km
Godby - Hummelvik ferry harbour (Vårdö), hlavní cesta č. 2, 34 km
Godby - Hällö brygga (Geta), hlavní cesta č. 4, 26 km
Mariehamn - Söderby (Lemland), hlavní cesta č. 3, 14 km
Söderby - Långnäs (Lumparland), hlavní cesta č. 3, 14 km
Cyklistické trajekty
Když bude cyklista následovat značené cyklostezky, přijede k navazujícím trajektům, jakmile dosáhne konce stezky. Trajekty fungují jako rozšíření silniční sítě Aland a podle jízdního řádu jsou v provozu v červnu, červenci a srpnu.
Tyto trajekty jsou pokračováním silnic na Alandách. Cílem byla možnost dostat se na poloostrovy bez nutnosti vracet se stejnou cestou a procestovat jednotlivé ostrovy. Mnohé alandské ostrovy leží v soustroví jako náhrdelník z perel. Nejlepší zážítek je umožněm právě ze sedla kola.
Trajekty umožňují vzít si na palubu kolo a vozík či přívěs za kolem. Motorky není možné převést.
Provoz trajektů je od pondělí do soboty a stojí 9€ dospělá osoba a 5€ dítě, kolo nebo přívěs za kolo.
Vhodné je zkontrolovat si jízdní řád trajektu ještě před odjezdem. Někdy je v sezoně doporučovaná předchozí rezervace.
Doporučená cyklotrasa
Délka cca 175km, značená cyklostezka, cca 3-4 dny. Nabízí se to nejlepší z Aland, a to jak přírodou, tak historickými památkami z doby kamenné až po současnost.
Trasa: Mariehamn – Jomala kostel – vesnice Jomala – Godby – Kastelholm Castle – Björby – Bomarsund – Vårdö kostel – Simskäla – Långbergsöda – Borgboda – Nääs – Tjudö – Geta kostel – Hällö molo – Skarpnåtö – Mörby – Hellesby – Gottby – Mariehamn
Je možné si vyjížďku rozšířit o dva výlety užitím trajektů. Krajina je proměnlivá, skalnatá severní část Aland v kontrastu s vnitrozemskými jezery, zalesněnými loukami a zejména fantastickými výhledy z kopců nebo rozhleden. K vidění jsou i neobvyklé, ale pro Alandy typické Midsummer pole neboli stožáry letního slunovratu. Nejvíce se jich nachází v jihozápadní oblasti.
Celá trasa je dobře značená, vede převážně po cyklostezkách a není problém ji sledovat. Jen na jednom místě jsme měli problém, ale při podrobném studiu mapy jsme se zorientovali. Mapu jsme měli 1:100 tis. a osvědčila se nám. Mapu jsme si předem objednali z hedvábné stezky. Na místě jsme tak pěkně udělanou neviděli.
Projeli jsme si jen část této hlavní cyklostezky, ale i to, co jsme viděli, v nás zanechalo hluboký dojem.
V hlavní sezoně se podél trasy nacházeji obchody, kiosky, kavárny a ubytovací zařízení. Na konci září, kdy jsme tam byli my, byla situace odlišná. Vše bylo zavřeno a nejezdily ani trajekty.
Historická poštovní stezka
Královna Kristýna zavedla poštovní systém ve Finsku v roce 1638, kdy bylo Finsko součástí Švédského království. První poštovní trasa ve Finsku začínala ve Stockholmu /já vím, ten leží ve Švédsku, ale nezapomeňte, že Finsko patřilo v té době Švédsku/, pokračovala přes Alandy podél jižního pobřeží, aby skončila v Narva. Dále pak vedla na východ podél toho, co se dnes nazývá „Královská cesta“ až do Petrohradu. Tato stezka bývala nazývána „Široká plážová cesta“ nebo „Poštovní trasa“.
Poštu vozili poštovní rolníci a byla dodávána jednou týdně, nejprve pěšky a později na koni. Doručení dopisu ze Stockholmu do Helsinek trvalo asi týden za ideálních podmínek, v mrazu i měsíc. Alandské moře bylo zvláště nebezpečné během podzimních bouří a mrazivém období. Nikdy nebylo možné předvídat, kdy moře zamrzne. V některých místech bylo ledu dostatek, ale na jíných se nebezpečně bořil. Během zimy byly užívány lodě, které se tlačily po ledu – pokud se led prolomil, snažili se kurýři naskákat do lodě. Tím bylo zajištěno, že i v nejhorším případě zůstala pošta na hladině. Evidentně byly tedy důležitější dopisy než životy pošťáků. Sudy s poštou byly vyrobeny z dubového dřeva a vybaveny poklopy pro vkládání dopisů.
Na památku této poštovní stezky se v místech, kde probíhala, vyznačila cyklostezka. Vede nejenom po souši, ale s užitím trajektů i na pevninu Švédska a Finska. Většina této cyklostezky je součástí běžných cyklotras na Alandách, jen je k ní přidána ikonka symbolizující poštu.
Poštovní trasa přes Alandy je dnes historickou trasou přes devět alandských obcí a nabízí mnoho příjemných zážítků, jako jsou rozmanitá příroda, místa s velkou přírodní krásou a historické památky podél stezky, které na mnoha místech sledují původní trasu z 17. století.
Podél této poštovní cyklostezky najdeme ubytovací zařízení, kavárny i restaurace. Můžeme navštívit i kostely, muzea, galerie umění a řemesel. Putování po ostrovech usnadňují trajekty.
Trasa /80km/: z přístavu Vuosnainen (Osnäs) v Kustavi do přístavu Långö na Ålandách – cesta napříč ostrovy Åva a Brandö do přístavu Torsholma – trajekt na ostrov Lappo – trajekt přes Kumlinge do přístavu Hummelvik ve Vårdö – silnice č. 2 přes Prästö, Finby, Godby, a Jurmala do Maarianhamina (Mariehamn) – silnice č. 1 do Eckerö. Spojení trajektem do Švédska je k dispozici z Eckerö.
Pokud by se někdo na Alandy na kole chystal, tak mu mohu poslat naskenovaného cykloprůvodce „The mail road across Aland“ - jak již název napovídá, kniha je v angličtině.
Alandská příroda
Tisíce ostrovů, drsné pobřeží, hladké skalnaté podloží, svěží lesní louky a větrem bičované zakrslé borovice – to je k vidění na Alandách. Alandská příroda obsahuje mnoho fascinujících druhů a blízkost moře a pobřeží je velmi hmatatelná na celém ostrově. Čím dále od moře se dostaneme, tím méně najdeme vegetace. Naopak pobřeží je lemováno kameny, kde rostou jen sporadicky odolné byliny.
Krajina na hlavním ostrově je velmi různorodá, od borových lesů s velkým počtem listnatých stromů po člověkem upravené pole a pastviny a lesní louky. Klima na Alandách je velmi mírné díky okolnímu moři, a to v kombinaci s úrodnou půdou zajišťuje bohatou rozmanitost druhů, a to jak živočichů, tak rostlin.
Příroda se nejkrásnější na jaře a počátkem léta, kdy lesní louky v podstatě explodují velkým množstvím květin. Venkov pak vypadá jako mozaika složená ze stromů a otevřených luk. Jiný obraz je vidět v zemědělských oblastech, kdy základ tvoří pasoucí se zvířata.
Červená žula
Podloží Aland je typické červenou žulou a je možné ho spatřit téměř všude v krajině, ale zejména podél pobřeží a na ostrovech. Tato červená žula je užívána jako dlažba na Alandách, což znamená, že jak klikatící se štěrkové stezky, tak asfaltové silnice mají načervenalé zbarvení.
Nejlepší nakonec aneb co se jinam nevešlo
23% elektrické energie Aland pochází z větrných elektráren a jejich podíl stále narůstá. Dnes se tam nachází 22 větrných elektráren. Pokud si někdo myslí, že to nemá smysl, tak mu doporučuji tam zajet. Vítr tam je neskutečný, není divu, uprostřed Baltu se na jinak plochých ostrovech nemá o co zastavit.
Největší a nejstarší továrna na bramborové lupínky je na Alandách. Jedny takové jsme si koupili a byly to nejlepší chipsy, které jsme kdy jedli. Mňam, mňam, ještě dnes při té vzpomínce slintám. Typické pro Alandy jsou dále jablečné vinice a taky to, že zde nenalezneme jediný McDonald.
Jak vznikla alandská vlajka
Již v roce 1922 vznikla první neoficiální vlajka Aland na hudebním festivalu v Mariehamnu. První vlajka sestávala z horizontálního modro-žlutého pruhu na modrém pozadí, ale byla zakázána v roce 1935 finskými orgány. Tato vlajka byla zmámá jako „trevådsflaggan“. Její výzor připomínal švédskou národní vlajku bez červeného kříže a poukazovalo se tím úsilí Alandských obyvatel o zachování své švédské kultury a podporu pocitu sounáležitosti ke Švédsku.
Změna autonomie v roce 1952 udělila Alandám právo na vlastní vlajku a Alandy začaly okamžitě řešit návrhy na vlajku Aland.
Před Alandským parlamentem byl nelehký úkol. Shodnout se na vzhledu vlajky. Někteří podporovali bývalý „trevådsflaggan“, zatímco jiní dávali přednost tradičnímu kříži. Zasláno bylo mnoho návrhů a vyhrál jediný. Po živé diskuzi nakonec hlasovaly Alandy pro vlastní vlajku.
V listopadu 1953 se Landstinget nakonec shodl na vlajku se žluto-červeným křížem s modrým pozadím. Toto bylo oznámeno předsedou Landstingetu dne 9.prosince 1953. Následně byla vlajka schválena prezidentem Finska v roce 1954.
Den alandské vlajky se slavil poprvé 24.dubna 1954.
Stožáry letního slunovratu
Nejcharaktistější pro alandskou krajinu je Midsummer pole. Jedná se o dlouhý vlajkový stožár, ozdobený listy, miniaturními vlajkami, malými čluny a dalšími symboly, jejichž charakter a symbolika se liší od vesnice k vesnici. Každá obec má obvykle jeden nebo více stožárů, ozdobených během veřejného shromáždění den před letním slunovratem. Stožár zde stojí až do dalšího letního slunovratu.
Ačkoli někteří teoretici se domnívají, že stožár je objevem starověkých obřadů úrodnosti, jeho původ na samotnách Alandách je pravděpodobně spíše z nedávné doby. Stožáry se často podobají lodním stožárům, s křížovým ráhnem a lany, jež připomínají lodní výstroj. Nahoře na stožáru je obvykle figura, Faktargubbe, která představuje dřinu a píli. Pod ní může být stuha s nápisem roku letního slunovratu. Mezi dalšími motivy mohu být plachetnice, kukuřičné klasy znázorňující úrodu, věnec lásky a slunce, symbol směřující na východ a symboly společné komunity.
Allemansrätt neboli právo veřejného přístupu
Severské země mají od nepaměti právo volně se pohybovat v lese, po zemi a po vodě. Toto právo se nazývá allemansrätt a je to výsada a příležitost, kterou bychom si měli všichni vážit. Základním pravidlem je, že se nesmí zasahovat ani ničit. To znamená, že každý je osobně odpovědný za to, co dělá. Je potřeba být ohleduplný k přírodě a být si vědom, že se pohybujeme na cizím pozemku.
Alandy se rozhodly omezit tohle právo se toulat o něco více než ve Švédsku nebo jinde ve Finsku. Je to hlavně proto, že Alandy navštěvuje hodně turistů a toto soustroví je velmi náchylné k erozi.
Je dovoleno se volně pohybovat pěšky a na kole, ale je potřeba se vyhnout soukromým pozemkům, molům a orné půdě. Vždy je potřeba za sebou zavřít branku.
Je možné dočasně využívat přírodní přístavy k zakotvení. Tyto přístavy jsou doporučovány i pro přenocování jako noční přístav, protože většina mola a přístavních hrází na Alandách je soukromých, a proto jich není možné použit. Turista si může zaplavat, plachtit, pádlovat nebo spustit loď na vodu. Pokud se pohybuje po moři a hrozí narušení lovišť místních obyvatel, je potřeba být velmi opatrný, aby nedošlo k poškození lovných zařízení. Ptačí kolonie na moři je potřeba respektovat a omezit rychlost.
Podle práva veřejného přístupu se na Alandách oheň může zakládat jen se souhlasem vlastníka pozemku. Alandské lesy jsou vysoce hořlavé a oheň je může rychle zničit. Je proto velmi důležité si dávat pozor, aby oheň nevzplanul a nedošlo k jeho šíření. Při odchodu je nutné si zkontrolovat, že oheň byl uhašen.
Je možno dovézt si s sebou psa. S ohledem na hníždění ptactva a dalších volně žijících živočichů je zákonem zakázano nechat psy volně běhat. Během hnízdění je také zakázáno přistání na některých ostrovech.
Rybaření se na Alandách řídí v jednotlivých provinciích zákonem o rybaření. Za účelem rybolovu je nutno nejprve zakoupit licenci na vody, kde dotyčný pak bude rybařit. Kvůli ochraně hnízdících ptáků je zakázáno lovit z pobřeží v období 15.4. - 15.6.
Je možné se přechodně zastavit k odpočinku. Ale ne všude je povoleno postavit stan, spát v autě nebo karavanu. To vyžaduje souhlas majitele pozemku. Pro přenocování se doporučují kempy, chaty nebo penziony.
Obecné pravidla pro pobyt v přírodě předpokládají, že co si s sebou do přírody přivezme, také vezmeme pryč, nebo přeneseme na nejbližší skládku odpadu. Zákonem je zakázáno vypouštět odpadní vodu z lodí do moře.
Pro osobní užití je možno sbírat houby, jahody a květiny, ale už ne rostliny, které jsou chráněny zákonem, jako je například orchidej.
Provoz motorových vozidel je povolen jen na silniční síti a nesmí se jezdit v terénu.
Zdroje:
wikipedia
informační brožurka z Aland
Lonely Planet - Finsko
Náhledy fotografií ze složky 2011 Finsko a Alandy